
Business & Integration IT konzultant
V korporátnom svete je udržiavanie transparentnosti medzi projektovým tímom a klientmi rovnako dôležité, ako plnenie ich požiadaviek na daný projekt. Vytvára sa mnoho stratégií, aby medzi zainteresovanými stranami a spoločnosťou odovzdávajúcou softvér nevznikla komunikačná medzera. Na udržanie dobrej komunikácie sa prijímajú rôzne opatrenia. Jedným z takýchto opatrení je prezentácia testovacích artefaktov členom tímu a zainteresovaným stranám.
Testovacie artefakty (test artifacts) sú známe aj ako testovacie výstupy (test deliverables). Predstavujú dokumenty a skripty vytvorené počas testovania softvéru s cieľom zabezpečiť, aby testovaná aplikácia spĺňala požadované normy kvality. Tieto dokumenty pomáhajú zabezpečiť, aby boli zainteresované strany informované o pokroku v projekte.
Existujú rôzne typy testovacích artefaktov, z ktorých každý slúži na špecifický účel. Testovacie plány (test plans), testovacie prípady (test cases) a testovacie skripty (test scripts) patria medzi najbežnejšie testovacie artefakty používané pri testovaní softvéru.
Stratégiu testovania spravidla pripravuje manažér testovania alebo projektu na úrovni manažmentu. Je to náčrt dokumentu, ktorý opisuje prístup k testovaniu vývojového cyklu softvéru, ktorý vymenúva, ako dosiahnuť očakávaný výsledok s využitím dostupných zdrojov.
Jednoducho poskytuje jednoduché pochopenie cieľov, nástrojov, techník, infraštruktúry a načasovania testovacích činností, ktoré sa majú vykonať. Používa sa aj na identifikáciu všetkých rizikových faktorov, ktoré môžu vzniknúť počas testovania a vhodných riešení na zníženie alebo zmiernenie rizika.
Testovacia stratégia zahŕňa najmä komponenty ako:
Plán testovania sa často zamieňa so stratégiou testovania. Je to podrobný dokument, ktorý zahŕňa všetky aspekty fázy testovania. Zatiaľ čo stratégia testovania je len náčrtom celého projektu.
Plán testovania opisuje rozsah testovania softvéru, stratégiu testovania, výsledky testovania, riziká, ciele a činnosti. Je to systémový prístup, ktorý sa všeobecne používa pri testovaní softvérových aplikácií. Je to najdôležitejšia a najpodstatnejšia činnosť, ktorá jednoducho zabezpečí, že v základnom pláne bude spočiatku zoznam úloh a míľnikov na sledovanie alebo identifikáciu pokroku projektu.
Plán testovania zahŕňa:
Testovací scenár sa používa na opis funkčnosti aplikácie, ktorú možno testovať. Používa sa na uistenie sa, či testovanie funkcie alebo softvéru end-to-end funguje správne. Je odvodený od prípadov použitia (use case).
Obsahuje situáciu alebo podmienku v aplikácii, z ktorej možno vytvoriť mnoho testovacích prípadov. Testovací scenár sa nazýva aj testovacia podmienka alebo testovacia možnosť. Do jedného testovacieho scenára sa môže zmestiť jeden alebo viac testovacích prípadov. Vďaka tomu má testovací scenár s testovacími prípadmi vzťah jeden k mnohým (1:N). Jeden testovací scenár zahŕňa niekoľko testovacích prípadov. Testovacie prípady sú vypracované na základe testovacieho scenára na vysokej úrovni.
Zoberme si testovanie zabezpečenej webovej aplikácie, ktorá pozostáva z mnohých webových stránok. Teraz možno za príklad jedného testovacieho scenára považovať „Overenie prihlasovacej stránky“. Tu musí tester overiť všetky objekty (URL, vstup, tlačidlo, akcie, odkazy atď.) a príslušné funkcie v rámci stránky.
Testovacie prípady sú rozšírenou časťou testovacieho scenára, ktorá pomáha pri vykonávaní testovania. Predstavuje podrobný dokument, ktorý opisuje prípady, ktoré pomôžu pri vykonávaní počas testovania. Je to dokument, ktorý pozostáva z názvu testovacieho prípadu, predbežnej podmienky, krokov/podmienok vstupu a očakávaných výsledkov. Vypracovanie testovacích prípadov pomáha aj pri identifikácii a sledovaní problémov alebo otázok v požiadavkách či v návrhu softvérovej aplikácie.
Body, ktoré je potrebné zahrnúť do testovacieho prípadu:
Zoberme si napríklad textové pole vo webovej aplikácii, ktoré môže prijímať len čísla od 1 do 999. Každú hodnotu, ktorá nie je z tohto rozsahu, alebo akúkoľvek alfanumerickú hodnotu by mal systém vyradiť. Na správne overenie funkčnosti vstupného poľa by mal tester napísať dva testovacie prípady – jeden s akoukoľvek vstupnou hodnotou v rozsahu 1 – 999 (pozitívny) a druhý so vstupom akýchkoľvek neplatných alfanumerických údajov / akýchkoľvek číselných údajov, ktoré nie sú v rozsahu 1 – 999 (negatívny).
Matica sledovateľnosti je matica, ktorá obsahuje tabuľky, ktoré zobrazujú a vysvetľujú vzťahy medzi mnohými požiadavkami a testovacími prípadmi. V rámci testovania softvéru sa sledovanie požiadaviek často používa na prepojenie podrobných požiadaviek a návrhu testov a konečný produkt je známy ako matica sledovateľnosti požiadaviek (Requirement Traceability Matrix – RTM). RTM sa môže použiť na určenie, či sú všetky aktuálne požiadavky projektu overené alebo pokryté prostredníctvom navrhnutých testovacích prípadov.
Niektoré parametre, ktoré sú zahrnuté v matici sledovateľnosti, sú uvedené nižšie:
Automatizované nástroje na tvorbu dokumentácie zjednodušujú vytváranie komplexných správ o testovacích činnostiach, ako sú matice sledovateľnosti požiadaviek (RTM), správy o pokroku a metriky chýb.
Existujú nástroje na automatizáciu testovania, ktoré sa integrujú s rôznymi nástrojmi na sledovanie chýb/defektov. Tieto nástroje automaticky vytvoria hlásenie o chybe, keď sa prostredníctvom automatizovaných testovacích prípadov a testovacích scenárov zachytí chyba. Vytvoria sa hlásenia o chybách, v ktorých sa zdokumentuje problém vrátane ich opisu, závažnosti, krokov na reprodukciu a akýchkoľvek podporných informácií. Tieto správy sa používajú na sledovanie a stanovenie priorít pri riešení chýb. Bug Report sa vytvára po vykonaní všetkých testovacích prípadov.
Obsahuje:
Testovací tím spravidla na záver každej testovacej aktivity rozosiela rôzne správy, aby informoval zainteresované strany alebo zákazníkov o aktualizácii každej fázy. Tieto správy o testovaní sú určené na zdokumentovanie výsledkov testovania definovaných v pláne testovania.
Správa o testovaní softvéru je teda dokument, ktorý opisuje všetky testovacie činnosti. Poskytuje podrobné informácie o stave testovacích prípadov, testovacích súborov alebo testovacích skriptov pre daný rozsah. Testovacie správy sa môžu generovať denne alebo sa môžu generovať po ukončení testovania.
Keď je celý softvér vyvinutý a pripravený na nasadenie na trhu, nakoniec sa vytvorí používateľská príručka. Táto príručka je nápomocná koncovým používateľom a poskytuje podrobné informácie o softvéri a jeho používaní.
Potrebu testovacích artefaktov môže ovplyvniť niekoľko faktorov:
Existuje niekoľko dôvodov, prečo organizácia môže potrebovať len niektoré testovacie veci pre projekt. Tu je niekoľko faktorov, ktoré by mohli ovplyvniť toto rozhodnutie:
Poďme sa bližšie venovať jednotlivým typom testovacích artefaktov a preskúmajme, ako môžu využiť automatizáciu:
Na záver možno povedať, že na zabezpečenie kvality produktu je niekedy nevyhnutné vytvoriť všetky testovacie artefakty.
Tieto testovacie artefakty sú potrebné na dôkladný proces testovania, ale je tiež dôležité stanoviť priority a sústrediť sa na najvýznamnejšie a najdôležitejšie artefakty.
Ak si IT tester alebo automatizovaný tester a vieš po nemecky, pozri si naše firemné benefity a reaguj na pracovné ponuky.